- Startsida
- Resursbanken
- Pedagogiskt material
- Språk, kommunikation och information
- Förberedelser och trygghet
Förberedelser och trygghet
På kursen Anpassad IT och på våra kortkurser ber vi alltid att få ett foto på deltagarna. Vi har också foton på all personal. Denna tydlighet skapar självständighet och trygghet.
Det är tryggt att veta
- Var man ska sätta sig, var man ska bo
- Vem man ska vara med, åka med och så vidare
- Vilken utrustning som är min när det finns många likadana tex laddare
Före kursstart
Innan deltagaran kommer till skolan har de fått bilder på alla som arbetar på kursen och på sina kurskamrater. På scheman finns också bilder på vem som leder de olika lektionerna samt vilka som är med på raster, kvällsmys och som sover på natten.
På kursen
- När vi startar en kurs brukar vi sitta i en ring och presentera oss med en sak. Då ligger deltagarfoton på stolarna så de ser var de ska sitta. Vi ser ofta säkerheten när deltagarna går runt och letar efter sin plats första gången de är i klassrummet. Vi har även lagt ut personalfoton på deras stolar. Vi har också använt personbilder när vi skulle åka långfärdsbuss. Syftet att placeringen skulle gå fort samt att vi inte skulle behöva byta platser under resan.
- Vi sätter upp bilder på dörrarna på våra boenden så deltagarna självständigt och enkelt hittar sitt rum även om man aldrig varit på skolan tidigare.
- Behöver våra deltagare specialkost finns fotot bredvid maten istället för en namnskylt.
- Vi märker upp deltagarnas datorer, laddare, datorväskor och USB-minnen med fotoetiketter. Eftersom det finns 12 likadana laddare är enkelt att hitta sin egen laddare. Skulle någon glömma sin laddare i väggen vet vi personal vilken väska vi ska lägga den i och slipper leta i 12 datorväskor.
- Vi använder stora inplastade personbilder för att visa gruppindelning på både deltagare och personal som vi sätter upp på whiteboarden.
- Vi visar också vem som åker i vilken bil på utflykter. Till och med vem som ska sitta i framsätet.
Vem har ordet?
I början när vi hade distanslektioner använder vi detta stora inplastade bilder för att visa vem som hade ordet. När vi ses digitalt använder vi olika digitala verktyg som ”snurran” om snurrar fram en ”vinnare”. Alla vet då vem som har ordet. Vi kan också förtydliga detta genom att sätta ”Spotlight” så bilden av den som har ordet blir stor. Det här arbetssättet har betydligt minskat utmaningen att prata i mun på varandra.
För mer information
Kerstin Gatu, pedagog och grundare av kursen Anpassad IT på Mora folkhögskola.
E-post kerstin.gatu@morafhsk.se